dag 7 ,Capitol Reef, richtin Blanding

9 oktober 2012 - Boulder, Colorado, Verenigde Staten

Dag 7, Capitol Reef, richting Blanding 20 gradenrichting Blanding 007

Voor we in Caineville aankwamen zijn we over het hoogste plateau van Amerika gereden, zo’n 3500 meter hoog, een aparte ervaring. Zelf hadden we dit niet geweten maar de eigenaar van het vorige hotel had het Bauke uitgelegd.

blanding 017Richting Blanding gaat het deze keer, en ook nu weer een prachtige natuur. Het wordt zelfs eentonig om het te beschrijven.

Maar als je een bocht om gaat en er weer een heel ander soort landschap te zien is, dan blijf je je verwonderen.

Niet iedereen rijdt rechtdoor de afgrond in, zoals in de film Thelma en LouiseThelmaLouise3

Nadat Bauke getankt had en ik boodschappen had ingeslagen in de supermarkt wou ik toch wel een stuk rijden, hier durf ik het wel. Hanksville staat er op de kaart, maar het dorp is niet groter dan de supermarkt, het tankstation en wat woninkjes. Op de hoek bij de supermarkt staan wat oude traktoren, waarschijnlijk al jaren, roesten doet het hier niet.

Dus de volgende  120 km. heb ik gereden en als we 10 auto’s gezien hebben is het veel.

blanding 014Onderweg hebben we een kort bezoek gebracht aan het Natural Bridges Monument, ook een Nationaal park, dus met onze pas konden we er zo in. Dit park heeft een rondweg met diverse stops waar vandaan wandelingen naar de bogen gaan. Die liggen zo’n 150 meter diep en zijn te bereiken via paden, ladders en steile afdalingen, maar je moet ook weer naar boven.

Dus hebben we ze alleen van boven gezien, onder de grootste boog  kan met gemak een grote piramide, vandaar dat je beneden dit effect beter ziet.

Maar ook nu had ik weer last van de hoogte, vanavond heb ik daar eerst wat aanwijzingen over zitten lezen, want om nu de komende dagen alleen maar misselijk te zijn, is ook  niet alles. Veel drinken en eten dat scheelt voor het hoogte gevoel.

Ook in dit park weer een prachtig bezoekerscentrum, veel artikelen zijn in Nederland bij Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten richting Blanding 013ook te verkrijgen.

Het laatste stuk van de route komen we voor het eerst meer auto’s tegen.

We rijden Blanding binnen over de Mainstreet en wil toch ook wat zien van een typisch Amerikaans stadje. De school gaat net uit en een Indiaanse dikke vrouw staat met een stopbord te zwaaien zodat de kinderen over kunnen steken, geen verschil met bij ons.

blanding stadWe rijden wat zijstraten in en zien die typische tuinen,  waar de krantenjongen s’morgens de krant ingooit , met veranda’s aan de huizen, zo bekend van de films.

Al zit je hier ook in Indianengebied ziet alles er netjes ui. Alle plaatsen zijn heel wijds en ruim en je hebt ook niet het idee dat je in een dorp bent.

Ook deze keer zijn we weer vroeg op onze kamer, want anders houden we het niet vol, zo veel indrukken verwerken is reuze vermoeiend.

Ook komen we veel campers tegen, sommigen zijn zo'n 12 tot 15 meter lang. Ook de lokale bevoling maakt gebruik van deze campers, omdat er vaak geen werk is in de omgeving en je verhuizen moet naar een andere staat is dit gemakkelijker dan een woning.blanding 024