Dag 21, Getty Villa Malibu

23 oktober 2012 - Los Angeles, California, Verenigde Staten

Dag 21, Getty Villa en da chaos van LA,

Om 10.00 uur vertrekken we richting Malibu, volgens google 20 min wij deden er bijna een uur over. Wat een chaos, want er zijn wel verkeerslichten maar het is ook zo als ze er niet zijn, geldt wie het eerst is mag het eerst weer rijden. Als het niet duidelijk is wuift de ander, zo van… ga je gang.

Bauke had het te druk met opletten, maar we zijn ook door Beverley Hills gereden, met zijn mooie villa’s, palmen en exotische plantengroei.

romeinse villa in LADe weg gaat nog een stuk langs de kust voor we bij Malibu zijn, uiteindelijk komen we bij de Villa, waar je zonder toegangsbewijs niet binnen mag. Gelukkig had ik ze een paar maanden geleden al besteld.

Paul Getty heeft bij het bouwen als voorbeeld een villa uit Herculaneum gebruikt, genaamd

de Villa der Papyri. Deze villa was bedolven onder lava na de eruptie van de Vesuvius in het jaar 79, bij opgravingen vonden ze een hele bibliotheek met papyrusrollen, vandaar de naam.

Ooit was ik in Herculaneum en wist dat de replica gebouwd werd, dus eindelijk was er de gelegenheid om het te zien.

J.P.Getty was een oliemagnaat  en multimiljonair, met een grote liefde voor de oudheid en Italië, als verzamelaar wou hij graag zijn Elly in het peristilliumcollectie een mooie plaats geven waar iedereen van kon genieten.

Hij heeft kosten nog moeite gespaard bij de nabouw van deze villa, waar een museum met Romeinse en Griekse oudheden is ondergebracht.

In zijn nagedachtenis stond ook de bepaling dat alle bezoekers gratis zijn musea mochten bezoeken. Alleen het parkeren, dát is niet gratis.

fontein replicaMaar wat een prachtig museum, alles is even verzorgd, overal staan beschrijvingen bij. Dit museum is een zeer goed lopend bedrijf. Wat ze nagemaakt hebben is van grote kwaliteit of dat nu de tuinen zijn of iets anders. Het is een genoegen om hier de dag door te brengen, je hebt ook niet het gevoel dat je in LA bent, maar meer dat je in Italië bent.

Nadat we hier wegreden, nog even langs Malibu gereden, maar je ziet alleen de achterkant van de woningen die aan de kust gebouwd zijn. Hier wordt je toch ook niet vrolijk van.

Maar dan komt er toch een stukje strand waar je op kunt, even gestopt. Er zat een hele groep pelikanen op het strand, sommigen waren fanatiek aan het vissen. Een mooi gezicht, dus ook even een kort filmpje en wat pelikanen en de skyline van LAfoto’s.

Daarna weer de chaos in, 8 baans wegen dwars door de stad, met onduidelijke regels voor degene die het niet gewend zijn, maar uiteindelijk zijn we dan weer in ons hotel.

Morgen bezoek ik het grote Getty centrum met zijn musea, boven in de heuvels van LA, terwijl Bauke 500 km rijdt om zijn jas op te halen. Dit zal ook wel een uur of 6 in beslag nemen, dus gelukkig zij het diverse musea en eetgelegenheden en kan ik de dag wel doorkomen.