Dag 15, Grand Canyon

18 oktober 2012 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Dag 15, Grand Canyon.

Vanmorgen vroeg weggereden vanuit Page, vooral ook omdat het een lange dag zal worden.

Toen we Page uitreden kwamen we bij een heel bijzonder iets wat we in Nederland niet kennen.Bij Page, nadering truck-remplaats

Bauke zal er een toelichting over geven:

Onderweg naar Flagstaff kwamen we door en over een bergrug. Het was eerst steil klimmen en dan volgde er een afdaling van 5 km.

De hellingen zijn gemiddeld  6 %  en je moet goed weten hoe je moet remmen, anders worden ze te heet en remmen ze niet meer.

Voor vrachtwagens is dit een zeer zware opgave en er zijn blijkbaar in het verleden ongelukken gebeurt, want er stond een bord aan het begin van de afdaling met de mededeling dat er een “noodlandingsbaan” was aangelegd aan het einde van de afdaling.

Een oncontroleerbaar geworden truck kan dan in een 100 meter lange, omhooglopende grindbak worden gereden waar hij zijn snelheid kan kwijtraken. Hij staat dan ongeveer 40 cm diep in het grind.

Voor we bij de Canyon zijn is het een flink stuk rijden door saai woestijn gebied. Maar voor het eerst in al die tijd komen we nu bussen tegen en steeds meer auto’s.

Onze eerste stop is Little canyon, een kleine uitloper van de grote.

elly bij grand canyonBij het eerste uitzicht punt aangekomen zien we inderdaad dat we niet alleen zijn, hordes mensen zijn al gearriveerd, laat staan in de zomer wat moet het dan wel niet zijn.

Het uitzicht is erg indrukwekkend en ook de diepte, dan moet je even slikken, want het is zo’n 1500 meter diep. Ergens in de diepte zien we 2 kleine puntjes bewegen, dit blijken klipgeiten te zijn.

De boten die bij Lees ferry vertrekken voor een tocht over de Colorado, komen hier doorheen en kijken dan 1500 meter naar boven !!. Deze boottochten zijn 350 km. lang en duren 2 weken, ze kamperen langs de rivier op kleine zandstranden onder overhangende rotsen.

De weg langs de Grand Canyon die wij nemen is zo’n  43 km. lang met allerlei uitzichtpunten, de een nog mooier dan de hier staat iemandander.

Bij het grote bezoekerscentrum aangekomen blijkt het nog drukker te zijn dan aan het begin van de route. Hier hebben we nog een film over de Grand Canyon bekeken, de afstanden, de ontdekking de oudheid van het gesteente.

Grand canyon 017Het beginnende gesteente  is zo’n 540 miljoen oud, je ziet ook alle verschillende aardlagen als je naar beneden de kloof in kijkt.

Na het bezoekerscentrum gaat de weg richting Flagstaff voor onze volgende overnachting. Een mooie weg door valleien met bomen in herfst tooi. De San Franciso Mountain peaks hebben besneeuwde toppen.

Bij het hotel aangekomen blijkt het aan een drukke kruising te liggen, de hoofdstraat is 5 rijbanen en er loopt een trein langs. Plus een vliegveld met helikopters die constant opstijgen.

De volgende morgen zijn we naar het oude hart van Flagstaff gelopen, dit viel wel tegen, vooral omdat  Flagstaff een vrij drukke plaats is, alles is rumoerig.

Het oude hart van Durango had nog iets nostalgisch, maar dat was hier ver te zoeken en het verkeer raast door de straten.

We kwamen in een grote doe het zelf zaak, dit was zo geweldig !! zoiets hebben we in Nederland nog nooit gezien. Enorm groot en ze verkochten er werkelijk alles, kachels, keukens, tuingereedschap, verf, je kon het zo gek niet opnoemen of het was er.

Naast het hotel ligt een grote Nature Grocer, een grote reformsupermarkt, pas geopend en alles ziet er even goed uit.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joop en Jannie:
    18 oktober 2012
    Wat zijn we als mens toch nietig , de plaatjes zijn weer prachtig.
    Groetjes,
    Joop en Jannie