Dag 11, Ouray 12 okt. 12 graden

13 oktober 2012 - Ouray, Colorado, Verenigde Staten

Dag 11, 12 okt. Ouray  14 graden—2 graden

Deze dag zonder reizen is wel even lekker, gewoon op gemak ontbijten en wat rommelen. Het is fris en ik heb mijn warme jas opgezocht, wat een verschil met Las Vegas waar het 40 graden was.

Ouray is een heel bijzonder stadje, midden tussen de bergen en een heel andere beschaving dan Silverton of Durango.

operahuisEr is ook een Operahuis waar het hele jaar van alles te doen is van klassiek tot populair. Ook de boekhandel had zo een uitgebreid assortiment en van zo’n hoge klasse dat je je verbaasd.

Voor het eerst zie je ook in de restaurants en eethuizen Europees aandoende gerechten, niet meer die vette kledder en zoet gebak en broodsoorten.

In de supermarkten zie je schap naar schap in onze ogen niet te eten zoetwaar, alles doordrenkt met extra stroop en zoete kruiden. Zelfs de koffiesoorten, je moet opletten dat je gewone koffie wilt en geen smerig smaakje.

De toppen van de bergen zijn al in de sneeuw gehuld, morgen gaan we langs de andere zijstraat met toppen eeuwige sneeuwbergketens terug. Van 3500 meter stijgend naar 4500 meter en  daarna zakkend naar lager.

Maar hier rijdt je over de toppen van de bergketens en niet hangend als een vlieg tegen de muur. We spraken iemand die zei dat ook de lokale bevolking wel bang is op de passen.

Vandaag regende het en vannacht zou het om het vriespunt zijn, terwijl we komende week weer temperaturen van rondom 30 graden zullen hebben.

De sneeuw zal niet doorzetten zei de hoteleigenaresse, het is nog te warm. Gelukkig maar, want ook al is het een mooi gezicht, je zit er ook niet op te wachten als er een enorm dik pak ligt, en je moet over de bergpassen.

1. Patch:
    13 oktober 2012
    Hey Elly & Bauke,

We zien zo alles een beetje voorbij komen..... 'n bitje spieken op de google-maps zo kunnen we jullie wel volgen......

Het is een hele trip, zie het als van Siddeburen naar Zierikzee.......
    met een ander landschap.....

Succes en niet verdwalen, we blijven jullie volgen...
    Greetz