Voorbereidingen

Bestemming:             Zuid-West Amerika

wanneer:                  2 oktober tot 24 oktober 2012
begin van de reis:     Las Vegas
eind :                         Los Angeles

aantal km.                 ruim 4000 km.
Overnachtingen:       Hotel of motel
Vervoer:                   per auto type Nissan Vista

usa uitgelicht

Voorbereidingen

Voor het zover is, is er heel veel voorbereiding aan vooraf gegaan. Het doel was in ieder geval wel bekend, Zuid-West Amerika, maar welk deel, wanneer, waarheen precies dat moest allemaal nog bekeken worden.
Wel was van begin af, de bedoeling om het zelf allemaal op te zoeken en te regelen, zowel de vliegreis als het vervoer ter plekke, dus om te beginnen div. websites en reisgidsen na lezen, in hoofdzaak de volgende :

Capitoolgids USA-Zuidwest & Las Vegas
Capitoolgids California
ANWB Verenigde Staten Zuidwest
Trotter Zuidwest Amerika
Lonely planet gids Amerika,                                                                                                                           lezen, lezen,

Waarna uiteindelijk Capitoolgids USA en Anwb Verenigde Staten overbleef.

Om toch vooral een beeld te krijgen van de vliegtarieven en oneway vluchten, echt alles nagezocht wat er te zoeken viel.
Uiteindelijk via Cheapticket.nl, 2 tickets geboekt. Echt weken van vergelijk en zoeken en dan blijkt dat via Thomas Cook de tarieven niets goedkoper zijn en je dat ook een hoop gezoek en tijd scheelt, de zgn. goedkope sites blijken elkaar allemaal in de gaten te houden.

Autohuur, hier is zoveel keus en verschil in, dat we er niet uitkwamen en de hulp van Thomas Cook ingeschakeld hebben. Zij doen zaken met Sunny-cars en we hebben gekozen voor het hele pakket, zodat we beiden kunnen rijden.
Dit moet in Amerika aangegeven worden i.v.m. verzekeringen. De auto een Nissan Aura is het geworden, de grootte van onze Spacestare, dus groot genoeg.

De volgende stap is welke bezienswaardigheden en de afstanden, de vliegvelden met de tarieven van vlucht.
Om er toch een redelijk relaxte reis van te maken met beperkte kilometers, viel na veel uitgezoek San Francisco, Yosimeti en Sequoia NP af.

Het werd Las Vegas en terug Los Angeles, hier is bewust voor gekozen. Vertrek vanaf Amsterdam om 14.50, in Londen overstappen en om 16.00 vertrekken rechtstreeks  Las Vegas. Rustig s’morgens van huis weg op een normale tijd i.p.v. midden in de nacht.
Achteraf blijkt dat als je langer wacht toch nog goedkopere vluchten zijn maar de tussenstop is dan zo'n 6 uur wachten op één of ander vliegveld voor je verder vliegt.

Van de meeste plaatsen waar we langs komen de hotels bekeken welke voor ons budget geschikt zijn, zodat we ter plekke via internet op de tablet kunnen reserveren.  Het scheelt dat we boven de 60 zijn want het blijkt dat je hier en daar wat ouderen korting krijgt.valley of fire

De totale reis zal zo'n 4300 km worden en beginnen in Las Vegas, vervolgens langs Valley of Fire richting St. George, waar we overnachten.

Oluxor hotelmdat we pas rondom 19.00 zullen landden blijven we de eerst   2 nachten in het Luxor hotel in Vegas en omdat ik toch iets met Egypte heb lijkt het me een goed plan om in een pyramide te overnachten.

De volgende dag hebben we alle tijd om het megacircus van Vegas te bekijken, vooral het Ceasarpalace lijkt me wel wat.
In de middag kunnen we dan de auto op halen wat wennen aan een andere manier van leven na onze lange vlucht.
De 2e morgen kunnen we aan onze reis beginnen.

De 3e nacht verblijven we in het Cristall Inn Hotel in St. George, waarna we Zion NP bezoeken.

Waar ik me vooral op verheug is de route over Highway 12, dit wordt door iedereen ervaren als één van de mooiste scenic roads van Amerika.

En daarnaast de St. Juan Skyway tour, door de uitlopers van de Rocky Mountains, hierbij passeer je o.a. de plaatsen, Durango, Silverton, Ouray en Ridgeway, wat vrij hoog ligt voor nederlandse begrippen. Hierbij passeer je 14 toppen van boven de 4200 meter.

Eindelijk zal alles wat we zien één grote belevenis worden, vooral ook het hele gebied rondom de Grand Canyon.